Dodane przez w Historia mody | 0 komentarzy
Dziś – moda międzynarodowa, wczoraj – symbol wolności. Polska moda na przestrzeni lat
„Głód mody wśród młodych Polaków jest coraz większy. I – co mnie cieszy najbardziej – jest to głód mody lokalnej” – podkreśla Ania Kuczyńska, projektantka mody. A jak polska moda miewała się na przestrzeni lat?
Zjawisko polskiej mody oraz sposób myślenia o niej przeszedł gruntowną metamorfozę na przestrzeni ostatnich 25 lat. Dzisiaj możemy mówić zarówno o świadomości mody wśród Polaków, jak również o prestiżu pracy projektantów.
O ile w W PRL-u moda była tworem ulicy, manifestem wobec rzeczywistości – szarej i nijakiej – gdzie człowiek stawał się aktorem w „teatrze przebierania się”, o tyle już w latach 90. idea ta zaczęła być wypierana przez zjawiska bardziej międzynarodowe. Dzięki takim nazwiskom, jak Barbara Hoff i zjawiskom takim, jak Hoffland, w Polakach zrodziła się potrzeba „pokolorowania ulicy”, ale w stylu nawiązującym do światowych stolic mody. Dla tych, którzy czuli wielką potrzebę dorównania swoim rówieśnikom z Paryża, Nowego Jorku czy Londynu i wyzwolenia się z polskiego „tu i teraz”, moda stała się narzędziem do osiągnięcia tej wolności. Przemiany te doskonale obrazuje Judyta Fibiger w wyreżyserowanym przez siebie filmie „Political Dress”.
Mniej więcej od dekady możemy zauważyć jednak, że Polacy wykorzystują pełnię możliwości, jaką daje świadomość mody i potrzeba bycia modnym, zarówno w odniesieniu do twórców, projektantów, jak i konsumentów. Tomasz Ossoliński – polski projektant – pasjonat mody – podkreśla fakt, że dzisiaj moda jest na wyciągnięcie. Stała się w pełni międzynarodowa, ponieważ projektanci nie tylko kształcą się i uczą warsztatu za granicą, ale przede wszystkim dlatego, że rynki mody otwierają się na propozycje i projekty zdolnych Polaków, jak: Krzysztof Stróżyna – projektant porównywany do Johna Galliano, Dorota Lewandowska, współtworząca kolekcje domu mody Armani czy Anna Kuczyńska, która podbiła Japonię swoim talentem.
„Zmianie uległa też świadomość jakości tworzonych produktów – podkreśla Ania Kuczyńska – Ona wyznacza szacunek wobec klienta. Projektuję i produkuję kolekcje ponadczasowe. Przykładem są pojemne i trwałe torby Shanghai, nagrodzone wyróżnieniem Must Have na Łódź Design Festival, bo jakość jest dla mnie miernikiem realnego sukcesu” – podkreśla projektantka.
Historię polskiej mody od czasów powojennych do obecnych doskonale opowiada film, który niebawem ukaże się na ekranach polskich kin. „Tomasz Ossolińki. Before the Show” to kontynuacja wątku przemian w modzie polskiej, wyreżyserowany, podobnie jak „Political Dress”, przez Judytę Fibiger.