czerwiec 2014

Dodane przez w Historia mody | 0 komentarzy

Dziś – moda międzynarodowa, wczoraj – symbol wolności. Polska moda na przestrzeni lat

„Głód mody wśród młodych Polaków jest coraz większy. I – co mnie cieszy najbardziej – jest to głód mody lokalnej” – podkreśla Ania Kuczyńska, projektantka mody. A jak polska moda miewała się na przestrzeni lat?

Zjawisko polskiej mody oraz sposób myślenia o niej przeszedł gruntowną metamorfozę na przestrzeni ostatnich 25 lat. Dzisiaj możemy mówić zarówno o świadomości mody wśród Polaków, jak również o prestiżu pracy projektantów.

O ile w W PRL-u moda była tworem ulicy, manifestem wobec rzeczywistości – szarej i nijakiej – gdzie człowiek stawał się aktorem w „teatrze przebierania się”, o tyle już w latach 90. idea ta zaczęła być wypierana przez zjawiska bardziej międzynarodowe. Dzięki takim nazwiskom, jak Barbara Hoff i zjawiskom takim, jak Hoffland, w Polakach zrodziła się potrzeba „pokolorowania ulicy”, ale w stylu nawiązującym do światowych stolic mody. Dla tych, którzy czuli wielką potrzebę dorównania swoim rówieśnikom z Paryża, Nowego Jorku czy Londynu i wyzwolenia się z polskiego „tu i teraz”, moda stała się narzędziem do osiągnięcia tej wolności. Przemiany te doskonale obrazuje Judyta Fibiger w wyreżyserowanym przez siebie filmie „Political Dress”.

Mniej więcej od dekady możemy zauważyć jednak, że Polacy wykorzystują pełnię możliwości, jaką daje świadomość mody i potrzeba bycia modnym, zarówno w odniesieniu do twórców, projektantów, jak i konsumentów. Tomasz Ossoliński – polski projektant – pasjonat mody – podkreśla fakt, że dzisiaj moda jest na wyciągnięcie. Stała się w pełni międzynarodowa, ponieważ projektanci nie tylko kształcą się i uczą warsztatu za granicą, ale przede wszystkim dlatego, że rynki mody otwierają się na propozycje i projekty zdolnych Polaków, jak: Krzysztof Stróżyna – projektant porównywany do Johna Galliano, Dorota Lewandowska, współtworząca kolekcje domu mody Armani czy Anna Kuczyńska, która podbiła Japonię swoim talentem.

„Zmianie uległa też świadomość jakości tworzonych produktów – podkreśla Ania Kuczyńska – Ona wyznacza szacunek wobec klienta. Projektuję i produkuję kolekcje ponadczasowe. Przykładem są pojemne i trwałe torby Shanghai, nagrodzone wyróżnieniem Must Have na Łódź Design Festival, bo jakość jest dla mnie miernikiem realnego sukcesu” – podkreśla projektantka.

Tomasz Ossolińki. Before the Show

Historię polskiej mody od czasów powojennych do obecnych doskonale opowiada film, który niebawem ukaże się na ekranach polskich kin. „Tomasz Ossolińki. Before the Show” to kontynuacja wątku przemian w modzie polskiej, wyreżyserowany, podobnie jak „Political Dress”, przez Judytę Fibiger.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.